Ski

Ustaoset skiparadis

For mange er kanskje ikke Ustaoset førstevalget når en skal til fjells å stå på ski. Her finner du ikke butikker i fleng, hoteller eller slalåmbakker. Dette er langrennskienes paradis. Kilometer på kilometer med oppkjørte, kvistede løyper og store åpne vidder for de som trives best utenfor.

Ustaoset ligger litt midt mellom Haugastøl og Geilo og har en fantastisk beliggenhet ved foten av Hallingskarvet. I fjellsiden oppover lien ligger hyttene strødd. Noen store, noen små og flere av dem er firmahytter. Bergensbanen passerer like forbi og gir enkel tilgang for de som liker å reise uten bil. På den lokale butikken finner du akkurat det du trenger til oppholdet, hverken mer eller mindre.

På mange måter holder Ustaoset på det tradisjonelle, i usvikelig tro på at vi alltid vender tilbake til langrennskiene etter å ha prøvd alle andre vinteraktiviteter. Her er det ikke langt mellom røde anorakker, nikkers og gamasjer. Tempoet er lavere og mange rusler avgårde i løypene, mens de nyter naturen, utsikten og hverandre. Ikke at det ikke finnes de som liker å lange ut, som har gleden av å sette ny rekord i løypa, men her er plass til alle. Barn i alle størrelser er også ivrige i løypa eller på selvlagde hopp. Kanskje finner vi neste generasjon OL-vinnere her? Som på høyfjellet ellers kan været bli en utfordring, men når det først er fint er det veldig fint. Er du ny i området kan jeg by på tre favoritter.

Hoppbakken like nedenfor hytta er populær blant ungene

Tuva, ca 17 kmTuva er en betjent Turisthytte i fjellene sør for Ustaoset. Turen begynner rolig og enkelt ved å gå tvers over Ustevatnet. Løypen er godt merket og det skal godt gjøres å gå feil. Når du ankommer Verpestølen kan det kun gå oppover. Jevnt og trutt i omtrent 300 høydemeter. Når du endelig er på toppen har du en nydelig vidde foran deg med nydelig utsikt i alle retninger. Og alle oppoverbakker er glemt når du suser nedover mot Tuva. Her møter du Mailiza og Sigbjørn. De er 4.generasjons vertskap. Duften av nystekte vafler slår mot deg når du kommer inn, og du kan også få suppe og noe varmt å drikke.
For å variere litt kan du legge hjemveien mot Tindeflate. I krysset her kan du ta en avstikker til Ustetind 1376 moh. Er været fint får du en fantastisk utsikt i alle retninger. Så må du ta et valg; liker du slakke utforkjøringer så tar du løypa mot Killingberget og avslutter turen over Ustevatnet, om du vil ha mer fart og spenning på utforkjøringen velger du løypa mot Usteåne. Begge løyper gir deg utsikt rett på Hallingskarvet. Og det er virkelig majestetisk der det ligger.

Øverst til venstre: Tuva turisthytta i strålende vintervær. Øverst til høyre: Åpne vidder høyt over Ustaoset. Nederst til venstre: Med hund på tur. Nederst til høyre: Monica, Berit, Marit og Tom-Arne poserer foran Ustetind.

Prestholt, ca 15 km

Ved foten av Hallingskarvet finner du Prestholtseter. Også her starter turen med lange slakke oppoverbakker. Det er bare å innse at vi er et land med fjell og fjorder. Avhengig av hvor du starter må du også her regne med nærmere 300 meter stigning opp mot Hesteberget, men så gjenstår sjarmøretappen flatt og fint inn mot Prestholt. På Prestholt blir du møtt av Ida og Jarle Uthus. De er også 4. generasjons vertskap og driver kafedrift på gården. På menyen finner du den tradisjonelle vaffelen, men også ferdigsmurt brødmat, varme drikker og suppe. Det knitrer i peisen og det gir behagelig varme til kalde kropper.
Hjemveien tar du over Eimehæe. For noen kan det kanskje synes litt tungt å skulle fortsette enda mer oppover. Men det er verdt turen. Du får en himmelsk utsikt over hele Ustaoset, mot Geilo i øst og Haugastøl i vest. Og så gjenstår det beste; utforkjøring hele veien. Borti lia flakser det plutselig opp en flokk med liryper og sørger nesten for et fall, men det går bra og det er nesten så en får lyst til å gå opp og kjøre ned en gang til.

Øverst til venstre: Pause på toppen av Eimehæe. Øverst til høyre: Vaflene venter på Prestholtseter. Nederst: Nedoverbakke hele veien mot Ustaoset.

Rennedalen, ca 11 km

Tilsist har jeg valgt turen gjennom Rennedalen. Denne er perfekt om det blåser litt mye, eller om tåka ligger tungt over toppene. Kanskje rekker du akkurat denne turen den dagen du reiser hjem. Du må krysse veien noen ganger gjennom løypa så vær obs. Først går du i retning Usteåne. På veien passerer du nedsnødde hytter og det ene postkort-motivet etter det andre. Er du heldig passerer toget under deg akkurat når du er oppe på broen. Tut, tut ljomer det i luften, og et lite øyeblikk er det rett før du følger etter. Løypa sender deg naturlig tilbake til Ustaoset mot Kulthauggrove. Igjen blir det noen meter oppover, men ikke i nærheten av de høydemetrene du tilbakela på de forrige turene. Og når toppen er nådd er belønningen den samme, utfarten ned mot sentrum. Det går fort, det er gøy og lykkefølelsen eksploderer.

Øverst til venstre: Skitur til Rennedalen. Øverst til høyre: En liten kneik på vei mot Rennedalen. Nederst til venstre: Utkikkspunkt i Rennedalen. Nederst til høyre: Skiløypa går under riksvei 7

FAKTA!

Slik kommer du hit: Tar du bil fra Bergen kjører du raskest på E16 og deretter riksvei 7 over Hardangervidda. Beregn ca 4 timer. Tilsvarende fra Oslo, velg E16 og så over på riksvei 7. Turen er beregnet til ca 3,5 timer.

Ønsker du å ta toget passerer Bergensbanen Ustaoset. 3 timer fra Bergen og ca 4 timer fra Oslo. Da kan du slappe av og lese en bok eller prate med venner hele veien opp i fjellheimen. Billetter og tider finner du på VY

Toget ankommer Ustaoset togstasjon

Overnatting: Ustaoset Apartments tilbyr leiligheter med kjøkken, ellers finnes mange hytter til leie via airbnb.no
Butikk: Joker: Åpen hver dag, også søndag.